Lotnicze gwiazdy

Image

Extra 330SC, Marek Choim

Obecnie jest w kadrze narodowej akrobacji samolotowej w klasie advanced. Jego występy to wiązanki skomplikowanych i bardzo widowiskowych figur akrobacyjnych. Lata na Extrze 330SC. Jest to najbardziej znana marka wśród maszyn akrobacyjnych. Marek Choim wykonuje także ewolucje podczas lotów nocnych, krzesząc ze swej maszyny miliony iskier i budząc zachwyt wśród publiczności.


Image

Grob G-109b, Airborne Pyrotechnics

Grupa doświadczonych pilotów z Wielkiej Brytanii. Jej liderami są ojciec i syn: Tim i Tom Dews. Podczas pokazów w Świdniku zaprezentują się na dwóch motoszybowcach Grob G-109b, które można łatwo rozpoznać dzięki szerokiej rozpiętości skrzydeł. Sami projektują i wykonują prezentowane podczas pokazów rozwiązania pirotechniczne. Formacja sponsorowana jest przez Sydney Charles Insurance Services.


Image

Taylorcraft „Auster IV”, Tiger Moth II T-7230 i DHC-1 Chipmunk, Jacek Mainka z zespołem

W teamie słynnego lotnika znajdą się znakomici piloci rejsowi i instruktorzy: Ireneusz Puchała, Robert Pietracha i Krzysztof Łączkowski. Do Świdnika przylecą na trzech samolotach spod znaku Fundacji Latające Muzeum Polskich Sił Powietrznych.
Podczas pokazów dynamicznych zaprezentują maszyny pochodzące z czasów II wojny światowej: samolot Taylorcraft „Auster IV”, Tiger Moth II T-7230 i DHC-1 Chipmunk.


Image

EDGE 540 TK, Łukasz Czepiela

Najszybszy polski pilot, od kilku lat startujący w prestiżowych, międzynarodowych zawodach Red Bull Air Race. Pod koniec 2018 roku zdobył w nich mistrzostwo świata w klasie Challenger. Na co dzień jest pilotem rejsowym linii WizzAir. Ma na swoim koncie również występy w znakomitym zespole Honda Dream Team. Akrobacja samolotowa to jego pasja. „Zaraził się” nią jako 6 – latek, oglądając podniebne wyczyny świdniczanina Janusza Kasperka, czterokrotnego mistrza świata w tej dyscyplinie.

Fot.Sebastian Marko_Red Bull Content Pool


Image

Bolkow BO105, Maria Muś

na co dzień lata na Bellu 427, jest członkinią Śmigłowcowej Kadry Narodowej, gdzie w załodze z Kubą Malcem lata na Robinsonie R44. Razem ze swoim lotniczym partnerem zapracowała na miano najlepszej polskiej załogi w Śmigłowcowych Mistrzostwach Świata. W minionym roku, w Pucharze Świata, świętowała trzecie miejsce. W 2017 roku stała się właścicielką śmigłowca Bolkow BO105, maszyny umożliwiającej akrobacje w przestworzach. Co ciekawe, pilotów wykonujących akrobacje na śmigłowcach jest zaledwie pięciu na świecie. Maria Muś dąży do tego, żeby stać się szóstym.


Image

TS-11 ``Iskra``, Biało - Czerwone Iskry

Formacja jest kontynuatorem zespołu ``Rombik``, który został utworzony w 1969 r. w 60. Lotniczym Pułku Szkolnym w Radomiu. Swoją obecną nazwę grupa nosi od 2000 roku. Oczywiście przez lata zespół wielokrotnie się zmieniał i latał w różnych konfiguracjach. Natomiast od początku istnienia, piloci zespołu latają na samolotach TS-11 ``Iskra``. Maszyny w 1991, na ich potrzeby, zostały zmodernizowane, doposażone w światowej klasy system radiowo-nawigacyjny i pomalowane w narodowe barwy. Zespół od początku reprezentuje Polskie Siły Powietrzne i zachwyca niezwykłym lotniczym kunsztem pilotów-instruktorów.
Obecnie sześcioosobowy zespół tworzą doświadczeni piloci: kpt. Maciej Kopiel (dowódca / lider), mjr Jacek Jaworek (pierwszy lewoskrzydłowy), kpt. Krzysztof Kłaczyński (pierwszy prawoskrzydłowy), kpt. Sylwester Sobótka (zamykający), kpt. Marcin Kossakowski (drugi prawoskrzydłowy / Solo), kpt. Mateusz Kubiak (drugi lewoskrzydłowy).


Image

SW – 4, Grzegorz Lenart

Lekki, jednosilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy i wielozakresowy, zdolny do przewozu 5 osób (w tym pilota) w warunkach lotów VFR w dzień i w nocy, o maksymalnej masie startowej 1800 kg, wyposażony w silnik turbinowy Rolls Royce 250 C20R/2 (SP) o mocy 335 kW. Maksymalna prędkość lotu silnikowego wynosi 260km/h. Możliwości SW-4 pokaże Grzegorz Lenart, zawodowy pilot i instruktor śmigłowcowy.

Fot. 4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego


Image

Mi-2, Waldemar Jaworski i Grzegorz Lenart

Wielozadaniowy, dwuturbinowy śmigłowiec konstrukcji biura Michaiła Mila produkowany od 1964 r. na licencji jedynie w PZL - Świdnik. Przez prawie 40 lat z taśm produkcyjnych w Świdniku zeszło ok. 5450 egzemplarzy tego typu, z czego ponad 300 zostało dostarczonych polskim Siłom Zbrojnym. Śmigłowce Mi-2 były i są wykorzystywane w ok. 30 państwach. Jeden z egzemplarzy wystąpił w filmie o przygodach agenta 007 Jamesa Bonda „Tylko dla twoich oczu”. Podczas Air Festival za sterami Mi-2 zasiądą Waldemar Jaworski i Grzegorz Lenart.

Fot. mjr. pil. Marcin Sieradzki


Image

XA 41, Artur Kielak

Wielokrotny reprezentant Polski na Mistrzostwach Świata i Europy w akrobacji samolotowej, były mistrz Polski w akrobacji samolotowej advanced, członek Akrobacyjnej Kadry Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej, srebrny i brązowy medalista w konkurencjach akrobacji samolotowej w 2015 roku na Światowych Igrzyskach Lotniczych w Dubaju. Artur Kielak, jest również współtwórcą pierwszego zespołu akrobacyjnego na świecie, który składa się z samolotu akrobacyjnego oraz bojowego samolotu myśliwskiego MIG-29. Zespół Xtreme Sky Force trenuje i występuje z powodzeniem od 2016 roku.


Image

Morane Rallye, Cellfast Flying Team

Latająca formacja powstała w Krośnie. Śmiało można powiedzieć, że jest kontynuatorem krośnieńskich tradycji latania w szyku. Piloci już w 2014 roku rozpoczęli przygotowania do wspólnej, przygody w przestworzach. Formację tworzą: Daniel Dębosz - skrzydłowy, Mieczysław Machnik - lider oraz Arkadiusz Nowak - drugi skrzydłowy.
Cellfast FT ma do dyspozycji trzy samoloty, w jednolitym malowaniu. Mowa o francuskich Morane Rallye. Każda maszyna jest w innej wersji i ma różną moc silnika. Najsłabszy, model 880B, ma 100 koni mechanicznych, średni 883 ma 115, a najmocniejszy 893 jest wyposażony w 180 koni mechanicznych.


Image

Robinsson R44, Krzysztof Duk, Grzegorz Lenart

Zawodowi piloci i instruktorzy śmigłowcowi przylecą do Świdnika Robinsson R44. Będą reprezentować Państwową Wyższą Szkołę Zawodową w Chełmie, która jest współorganizatorem Świdnik Air Festival. Uczelnia od 2005 roku dołączyła do grona szkół wyższych, kształcących personel lotniczy. PWSZ w Chełmie jest również właścicielem lotniska zlokalizowanego w miejscowości Depułtycze Królewskie pod Chełmem. W posiadaniu szkoły są samoloty typu CESSNA 152 oraz CESSNA 172.


Image

PZL 104 Wilga, AN-2, Krzysztof Janusz

Dyrektor Aeroklubu Świdnik. Jest posiadaczem złotej odznaki szybowcowej z jednym diamentem. Współorganizator i uczestnik wielu imprez lotniczych m.in.: Lubelskich Zimowych Zawodów Samolotowych, Air Show Świdnik 93, Memoriału Janusza Kasperka, Rajdu lotniczego im. Tadeusza Góry Polska - Litwa. Na Świdnik Air Festival będzie latał samolotem PZL 104 Wilga z Jarosławem Motylem. Maszyna polskiej konstrukcji, przeznaczona jest do szkolenia i treningu oraz holowania szybowców. Natomiast samolotem AN -2 z Krzysztofem Wójcikiem, dokonają zrzutu skoczków spadochronowych, którzy będą otwierać wydarzenie.


Image

Yak 3U R2000, Mateusz Strama

Członek Aeroklubu Nowy Targ, zawodowo pilot Boeinga 737. Do Świdnika przyleci samolotem
Yak-3u R2000. Maszyna jest kombinacją dwóch radzieckich samolotów – szkolno-treningowego Yaka-11 i myśliwskiego Yaka-3. Samoloty Yak trafiły do służby w 20 państwach. Powstawały w latach 1946-1962.
Podczas pokazów Mateusza Stramę zobaczymy go w dwóch odsłonach. W niedzielę pilot zaprezentuje się w solowym pokazie akrobacji samolotowej. Natomiast podczas obu pokazów zaprosi również widzów na wspólne i niezwykłe show z Arturem Kielakiem, który będzie latał maszyną XA41.


Image

Hatz Classic, Wojciech Hajdukiewicz

Doświadczony pilot, który swoją przygodę z lataniem rozpoczął w wieku 17 lat w Aeroklubie Poznańskim, obecnie lata także jako kapitan i instruktor na pasażerskim Boeingu 737. W Świdniku zasiądzie za sterami samolotu Hatz Classic.
Skrzydła i śmigło dwupłatowej i dwumiejscowej maszyny są zbudowane z drewna, kadłub z rur stalowych, a cała konstrukcja pokryta jest płótnem. Hatz Classic, który przyleci do Świdnika został wyprodukowany w Polsce na podstawie amerykańskich planów tego statku z lat sześćdziesiątych.


Image

Motoparalotnie Dudek Snake, The Flying Dragons

Grupą pokazowa „The Flying Dragons” lata na paralotniach z napędem, czyli małych statkach powietrznych z miękkim skrzydłem i napędem plecakowym. Grupa pokazowa to 10 doświadczonych pilotów, wśród nich jest dwóch aktualnych slalomowych mistrzów świata.
Grupa prezentuje loty w szyku i w różnych formacjach, mijanki w kluczach, pokazy z szarfami i flagami, dynamiczne slalomy wokół pylonów oraz efektowne spirale. Dla uatrakcyjnienia widowiska, pokazy wzbogacane są dymem generowanym przez każdą paralotnię.


Image

Extra 330 (LC,SC), Grupa Akrobacyjna Firebirds

Grupa powstała w 2011 roku. Szkoliła się w ośrodku Tutima Academy of Aviation Safety Sean D. Tucker. Od 2013 roku zespół lata w składzie Adam Labus-prowadzący, Sebastian Nowicki-prawoskrzydłowy, Łukasz Świderski-lewoskrzydłowy. Zespół lata trzema samolotami akrobacyjnymi, dwoma Extrami 330 LC i jedną Extrą 330 SC. Bazą dla grupy jest lotnisko w Łososinie Dolnej.


Image

Cessna C – 152, Jarosław Rozwód, Jan Cieśla

Partnera Świdnik Air Festival, firmę Navcom Systems będą reprezentowali dwaj piloci: Jarosław Rozwód i Jan Cieśla. Swoje umiejętności zaprezentują podczas pokazów na samolocie Cessna C-152. Dwumiejscowa maszyna treningowa i turystyczna jest produkowana w Stanach Zjednoczonych. Stosuje się ją w lotniczym szkoleniu podstawowym do licencji turystycznej, zawodowej oraz innych uprawnień pilotów lotnictwa cywilnego.


Image

Piper (Cub L-4H, J3C Cub), Marek Masalski, Antoni Nowak, Szymon Tomaszewski, Józef Wójtowicz

Samolot Piper został skonstruowany w latach 30. XX wieku w USA jako maszyna turystyczna i szkoleniowa dla pilotów. Oznaczenie J3 nosiła wersja cywilna tego statku powietrznego. Szybko jednak samolot został również „wcielony” do armii. Wojskowe egzemplarze Pipera otrzymały oznaczenia L-4, były wykorzystywane jako maszyny łącznikowe i obserwacyjne. Samoloty trafiły po II Wojnie Światowej do polskich aeroklubów. Ministerstwo Komunikacji odkupiło je z amerykańskiego demobilu. W sumie rejestracje krajowe otrzymało 127 maszyn.
Na trzech samolotach Piper Cub w Świdniku zaprezentują się: Marek Masalski (Piper J3C Cub SP-AWP), Antoni Nowak (Piper Cub L-4H SP-AFY), Szymon Tomaszewski i Józef Wójtowicz (Piper Cub L-4H SP-MAM).


Image

Su 22

Samolot myśliwsko-bombowy o zmiennej geometrii skrzydeł, zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Pawła Suchoja, produkowany w ZSRR. Wszedł do służby w 1970 roku. Obecnie używany jest przez kilka państw. Do Polski trafił w latach 80. ubiegłego wieku. W tej chwili na wyposażeniu polskiego wojska jest 18 maszyn tego typu, jedno i dwumiejscowych. Samoloty stacjonują w 21. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie.

Fot. 21 Baza Lotnictwa Taktycznego